Met trekbussen wordt een lager met een conische boring op een cilindrische as gemonteerd. In de meeste gevallen betreft het dubbelrijige kogellagers en tonlagers.
Het lager kan op elke willekeurig positie van de as worden gemonteerd. Nauwkeurige positionering is lastiger dan bij het gebruik van een getrapte as.
Bij een trekbus wordt de bus door de bijgeleverde moer in de conische boring van het lager getrokken. Vandaar de naam trekbus.
De buitenzijde van een trekbus is conisch en voorzien van een schroefdraad. Hierop worden een borgring en borgmoer gemonteerd.
De borgmoer is voorzien van uitsparingen in de kraag. Door het aandraaien van de moer schuiven de conische klembus en het lager over elkaar heen. Zo wordt het lager gefixeerd op de as.
Bij de montage van trekbussen is het belangrijk om de lagerspeling (axiale verplaatsing) voortdurend te controleren, zodat na montage de juiste speling resteert. Hier zijn twee methodes voor:
· Gebruik van een voelermaat (meest gebruikte methode).
· Controle aan de hand van tabellen.
Zodra het lager in de juiste positie is gefixeerd, worden een of meer lippen van de borgmoer omgebogen in de uitsparingen van de moer. Zo wordt loslopen van de moer en trekbus voorkomen.
Trekbussen zijn beschikbaar voor lagers met conische binnenring vanaf 25 mm as-diameter. Ons verkoopteam adviseert je graag over de beste optie voor jouw toepassing.